Kristiansanderen Nicolai Tangen har lenge hatt en lidenskapelig interesse for kunst, og spesielt for norsk og nordisk modernistisk kunst. Tangen har i dag en av verdens største samlinger av nordisk, modernistisk kunst fra perioden 1920-1990.
Per mars 2019 består samlingen av rundt 2700 verk. Nye verk legges stadig til.
Tangen-samlingen inneholder et representativt utvalg hovedverk av de viktigste og mest toneangivende nordiske kunstnerne fra perioden. Blant kunstnerne representert i samlingen er Jakob Weidemann, Aase Texmon Rygh, COBRA-kunstneren Asger Jorn, billedhoggeren Sonja Ferlov Mancoba og svenske Olle Bærtling.

Aase Texmon Rygh. «Møbius rund» (1989-1992).

Jakob Weidemann. «Skogbunn III», 1961
Tangen har gitt bort kunstsamlingen sin til AKO Kunststiftelse, en norsk stiftelse som reguleres av Stiftelsesloven og oversees av Stiftelsestilsynet. AKO Kunststiftelses formål er å fremme allmennhetens tilgang til nordisk bildende kunst, med hovedfokus på nordisk billedkunst etter 1900.

Per Kleiva. «Den amerikanske angsten», 1971.

Asger O. Jorn. «Myr og mo», 1950-1952

Siri Derkert. Mandolinspelande flicka,1915.
EVIGVARENDE DISPOSISJONSRETT
AKO Kunststiftelse har gitt Sørlandets Kunstmuseum evigvarende disposisjonsrett over Tangen-samlingen. Til gjengjeld forplikter SKMU seg til å ta vare på samlingen og bruke den aktivt i Kunstsilo.
Avtalen mellom AKO Kunststiftelse og SKMU fastslår at museet til enhver tid bestemmer hvor mange og hvilke verk i Tangen-samlingen som skal stilles ut. Kunstsilo har en minstevisningsplikt, som sikrer at Tangen-samlingen ikke stues bort på et lager, men gjøres tilgjengelig for folk.
Tangen-samlingen åpner ikke bare for spennende utstillinger i Kunstsilo, men også for utlån og dermed innlån av anerkjente kunstverk fra andre museer. Slik bidrar Tangen-samlingen til å skape en større dynamikk og et større mangfold i Kunstsilo.
Se glimt av nyinnkjøpt kunst til Tangen-samlingen på Instagram. Følg @skmu_art eller #tangensamlingen
Les samarbeidsavtalen mellom AKO Kunststiftelse og SKMU
Les en juridisk betraktning av avtalen mellom AKO Kunststiftelse og SKMU

Lars Gunnar Nordström. «Puna-musta sommitelma»

Ernst Mether-Borgström. Serigrafi, signert og datert 70