2. februar28. april 2019

Ann Cathrin November Høibo

Det vises helt nye verk i denne utstillingen av den Kristiansandsbaserte kunstneren.

Høibo har fått fri tilgang til museets store sal, og svarer på invitasjonen ved å gå inn og komponere utstillingen fra bunnen av med helt nye arbeider. Dette har vært en av hovedgrunnene til å invitere Høibo til å stille ut, ifølge kurator for utstillingen, Karl Olav Segrov Mortensen:

– Ann Cathrin November Høibo er en uhyre spennende kunstner som bor og jobber her i byen, og det er veldig gøy å kunne stimulere til en solid nyproduksjon av en kunstner som henne, uttrykker han.

Vev og metall
Før November Høibo gikk på Kunstakademiet, gikk hun i lære hos tekstilkunstner Else Marie Jakobsen. Hun har holdt på arbeidet med billedvev som en kjerne i kunstnerskapet sitt, og har etterhvert etablert en egen signatur gjennom improviserte og abstrakte vever. Disse kombinerer hun med alt fra skulpturer, gjenstander og industriprodukter – til verk på lerret og andre mer hverdagslige tekstiler som klær, stropper, sko og skittentøyposer.

– Hun har skapt seg et kreativt frirom gjennom å eksperimentere og krysse fram og tilbake over grensene for hva som oppfattes som kunst, og ting de fleste anser som helt hverdagslige. Samtidig jobber hun med å improvisere og sette sammen de ulike elementene for hver utstilling, tilpasset det spesifikke rommet hun er i, sier Mortensen.

Høyt gjerde
Det første man vil møte i utstillingen på Sørlandets Kunstmuseum er et høyt gjerde. En stor skulptur tar form av en gul metallstruktur med nettinggjerder på to sider. Den definerer rommet og bestemmer hvordan publikum kan bevege seg, men den vil også åpne for at man kan se tvers gjennom utstillingen i det man kommer inn i rommet. Skulpturen gir et utgangspunkt for Høibo til å sette inn billedvever og andre verk, og lage en helhetlig komposisjon i rommet.

– Gjerdet gir et sterkt anslag som jeg tror vil gjøre publikum klar over sin egen kroppslige tilstedeværelse. Samtidig må de ta et aktivt valg for å gå inn og virkelig undersøke det som er i utstillingen, sier Mortensen.

Flere betydninger
November Høibo har gitt utstillingen tittelen Løpere, et ord som kan bety flere ting.

– Tittelen kan gi assosiasjoner mot noen som løper, trener, stresser eller har det travelt. Samtidig er det et tekstilt begrep – en smal duk som peker mot en husmorstradisjon og et ønske om å pynte opp hjemmet, utbroderer Mortensen, og legger til:

– Det er typisk Høibo å holde ting åpent på denne måten. Hun setter sammen de visuelle og estetiske komponentene, og så er det opp til oss å finne ut hva dette kan bety for oss.

Fakta om kunstneren
Ann Cathrin November Høibo er født i Kristiansand i 1979, hvor hun bor og arbeider. Hun er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (2005-2011) og Städelschule, Frankfurt am Main (2010-2011). Hun har har fått stor oppmerksomhet for å kombinere billedvever med andre tekstiler, objekter og skulpturer.

November Høibo har bak seg soloutstillinger på bla. Henie Onstad Kunstsenter (2012), Kristiansand Kunsthall (2013) og Kunstnerforbundet (2017). Hun er representert av galleriene STANDARD Oslo og Carl Freedman Gallery i London, der hun har hatt flere utstillinger. I tillegg har hun deltatt på en lang rekke gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt, deriblant Kunsthall Stavanger (2018), Turner Contemporary i Margate, England (2017), Bergen Kunsthall (2016), Astrup Fearnley Museet (2015) og White Columns, New York (2013).

Du kan lese mer om forfatteren og utstillingen i denne brosjyren.